Klik "LIKE" jika suka TUK KIYAI: ISU SEMASA

Klik "IKUT" untuk teman TUK KIYAI

Sembang & Pesanan

http://tokkiyai.freeshoutbox.net/

PAS yakin MH370 dirampas



YAN - Pas yakin bahawa MH370 yang dilaporkan hilang sejak 8 Mac lalu kemungkinan dirampas oleh individu tertentu.

Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, tanda-tanda mengenai rampasan itu sudah ada.

“Kerajaan mesti mengesahkan bahawa MH370 telah dirampas, cuma kita belum tahu siapa yang lakukan perkara itu.

“Tanda-tanda terjadi itu ada sebab dia pesawat itu dibawa ke tempat yang sukar dan tidak pernah berlaku dalam sejarah dunia,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada media selepas menghadiri Ijtimak Ulama Pas Kedah di Markas Pas Kawasan Jerai, di sini, semalam.

Pada masa sama, beliau turut mendoakan supaya semua penumpang dan anak kapal MH370 selamat.

“Saya doakan mudah-mudahan ada harapan untuk mereka selamat dan takziah kepada keluarga penumpang.

“Takziah bukan bermaksud kematian saja, tetapi bencana yang menimpa ahli keluarga berkenaan,” katanya.

Sementara itu, Setiausaha Dewan Ulama Pas Pusat, Datuk Nik Mohd Zawawi Saleh mengharapkan supaya ahli keluarga mangsa tabah dan kuatkan semangat.

“Sekiranya ditakdirkan penumpang pesawat MH370 mati, kita harap ALLAH SWT mengampunkan dosa-dosa mereka.

“Dalam situasi ini juga, penumpang-penumpang dan anak kapal itu dikira sebagai syahid akhirat,” katanya. -sinarharian

Kunjungan pelancong China ke Malaysia merudum sejak insiden MH370, lapor akhbar


Nasib malang yang menimpa pesawat Malaysia Airlines MH370 menimbulkan kemarahan warga China terutama apabila dua pertiga daripada jumlah penumpang adalah rakyat negara itu. Gambar fail Reuters.Agensi pelancongan di China melaporkan penurunan ketara bilangan pelancong China ke Malaysia, lapor South China Post.


Ada antara mereka, termasuk selebriti meminta pengunjung memboikot lawatan mereka ke destinasi popular Malaysia sejak kehilangan pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370.

“Dalam masa dua minggu selepas kejadian, kami melihat penurunan pengunjung dari utara China ke Malaysia sebanyak 50% berbanding tempoh sama tahun lalu termasuk pelancong individu dan berkumpulan,” kata Dun Jidong pengurus pemasaran kanan di Ctrip.com kepada South China Post.


Menurut laporan itu, tiga agensi pelancongan terkemuka seperti China International Travel Service, China Youth Travel Service dan BTG International Travel and Tours turut melaporkan penurunan sama.

“Impaknya melarat ke destinasi utama di Asia Tenggara. Kebanyakan pakej pelancongan kami termasuk Malaysia dan Thailand, pelancong enggan pergi ke sana bukan sahaja kerana MH370 tetapi pergolakan politik Thailand,” kata agen pelancongan yang enggan namanya didedahkan kepada akhbar itu.

Menteri Pelancongan, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz di sidang Dewan Rakyat pada Isnin berkata, kementeriannya mengambil tindakan menghentikan segala jelajah promosi Tahun Melawat Malaysia 2014 bagi menghormati perasaan dan sensitiviti ahli keluarga 239 penumpang dan anak kapal MH370.

Katanya, insiden kehilangan pesawat MAS MH370 menjejaskan bilangan pelancong yang datang ke negara ini terutamanya dari China.

Beliau berkata, dengan insiden yang berlaku agak mustahil untuk Kementerian Pelancongan meneruskan jejalah promosi Tahun Melawat Malaysia yang mensasarkan 28 juta pelancong datang ke Malaysia.

Namun, South China Post melaporkan sebuah resort di Kota Kinabalu masih belum terjejas setakat ini, kata seorang pekerja di sana.

“Kebanyakan pelanggan kami menempah bilik mereka satu atau dua bulan awal. Kami mungkin melihat kesan sebenar dalam satu atau dua bulan lagi,” kata Aaron Chang, pengurus projek di KK-Suites Residence.

Tourism Malaysia berkata, 1.79 juta pelancong China melawat Malaysia tahun lalu mencatatkan 15% kenaikan secara tahunan.

China merupakan negara ketiga terbesar mengunjungi Malaysia dan penyumbang kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).

Akhbar itu turut melaporkan bintang filem terkenal di China, Chen Kun menggesa orang ramai mengelak mengunjungi Malaysia berdasarkan satu kirimannya di laman sosial.

“Saya akan mula memboikot dari hati saya yang paling dalam terhadap sebarang komersial dan pelancongan berkaitan Malaysia. Ini yang terakhir sehingga kerajaan Malaysia menanggalkan teropong mereka dan menceritakan kebenaran,” katanya.

Chen mempunyai lebih 70 juta pengikut di laman sosial dan kirimannya dikirimkan semula sebanyak 70,000 kali dengan mendapat 30,000 komen yang kebanyakannya menyokong cadangan itu.

Seorang ahli perniagaan di Shanghai, Wang Dezhang berkata kepada South China Post, sesetengah pelancong membatalkan tempahan mereka dengan isterinya bersama 14 ibu bapa lain bersama keluarga mereka turut membatalkan rancangan ke Malaysia pada Julai ini.

“Kami sudah menempah segalanya namun membatalkannya kerana menimbangkan faktor keselamatan,” katanya.

Agensi pelancongan, China Youth Travel Service juga menghentikan kerjasama dengan MAS bagi pakej pelancongannya ke Kota KInabalu dan menjanjikan pulangan penuh wang kepada pelanggan yang berhasrat untuk membatalkan rancangan mereka, menurut akhbar itu.

“Selepas insiden MH370, hampir tiada pelancong yang bertanya tentang Malaysia meskipun ia musim yang sesuai untuk ke sana,” kata pengarah pemasaran syarikat itu, Ge Lei kepada akhbar berkenaan. - 27 Mac, 2014.
-TheMalaysianInsider

Keluarga penumpang MH370 dapat menerima kenyataan dengan BERSYARAT.



Keluarga penumpang pesawat Malaysia Airlines penerbangan MH370 kini berada pada tahap menerima kenyataan mengenai insiden itu dengan bersyarat, kata Timbalan Pengarah Jabatan Pengurusan Psikologi, Jabatan Perkhidmatan Awam, Dr Abdul Jalil Hassan.

Beliau berkata, apa yang dimaksudkan dengan penerimaan bersyarat itu ialah pada situasi sekarang ahli keluarga hanya dapat menerima kenyataan perkembangan terbaru insiden itu jika terdapat bukti berkaitan.

"Bagaimanapun terdapat juga ahli keluarga yang boleh menerima perkembangan dengan hati terbuka," katanya kepada pemberita di Hotel Everly di Putrajaya, hari ini.


Bagaimanapun, katanya, berhadapan dengan keluarga penumpang pada hari ke-18 semakin mudah kerana pihaknya mendekati mereka sejak hari pertama kejadian.

Beliau berkata, mereka yang dapat menerima sebarang perkembangan dengan hati terbuka dapat menangani serta menerima hakikat dengan cepat berbanding dengan penerimaan secara bersyarat.

Katanya, kaedah kaunseling kepada keluarga yang menghadapi apa jua krisis atau insiden juga kebiasaannya terbahagi kepada dua cara iaitu emosi dan kognitif.

Abdul Jalil berkata, kebiasaannya penyampaian secara emosi banyak digunakan untuk mereka yang berpendidikan sederhana manakala kognitif iaitu bersertakan bukti untuk yang berpendidikan tinggi. 
- Bernama, 27 Mac, 2014.
-TheMalaysianInsider

VIDEO - Raja Bomoh seru mayat MH370 supaya timbul...




Bila la gamaknya pihak berkuasa agama nak cekup si bomoh ni?

Keluarga MH370 bergelut dengan polis




BEIJING - Berpuluh-puluh keluarga penumpang sebuah pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) bergelut dengan polis di sini semalam selepas mereka menuduh kerajaan Malaysia berbohong berhubung misi pencarian pesawat itu.

Perkembangan tersebut berlaku sehari selepas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengesahkan bahawa penerbangan pesawat Boeing 777-200ER itu berakhir di selatan Lautan Hindi, lebih 2,000 kilometer dari bandar raya Perth di Australia.

"Kira-kira 20 hingga 30 penunjuk perasaan membaling botol air ke Kedutaan Malaysia di sini dan cuba menyerbu masuk ke dalam bangunan kedutaan," kata beberapa saksi.

Tunjuk perasaan itu berakhir selepas beberapa jam apabila polis mengarahkan mereka supaya bersurai.

Para penunjuk perasaan itu diarah untuk menaiki beberapa buah bas dan beredar dari lokasi tersebut dengan diiringi pihak polis.

BEBERAPA keluarga penumpang MH370 berhimpun di depan Kedutaan Malaysia di Beijing semalam.


Sebelum beredar, saudara-mara penumpang pesawat MH370 itu berarak sambil membawa sepanduk dan melaungkan kata-kata: "Kerajaan Malaysia menipu kami dan Malaysia kembalikanlah saudara-mara kami."

Beberapa orang membawa kain rentang yang meminta kerajaan Malaysia memberitahu maklumat yang benar tentang misi pencarian tersebut.

"Kenapa mereka (kerajaan Malaysia) membuat kami menunggu terlalu lama," kata salah satu kain rentang tersebut.

Pesawat MH370 itu didapati hilang dari dikesan radar pada 8 Mac lalu ketika dalam penerbangan dari Kuala Lumpur menuju ke sini.

Seramai 227 penumpang dan 12 kru berada di dalam pesawat itu.

Dalam pesawat itu, terdapat 153 penumpang yang merupakan warga China.

Sebuah kumpulan yang dilaporkan mewakili keluarga para penumpang warga China mengeluarkan kenyataan mengkritik kerajaan Malaysia.

Mereka menuduh Malaysia cuba melengah-lengahkan berhubung kehilangan MH370 dan menipu mereka.

Kumpulan tersebut menamakan diri mereka sebagai Jawatankuasa Keluarga Penerbangan Malaysia MH370. - Agensi

-Kosmo

MH370: Implikasi Mengisytiharkan Kematian



1) PM Najib sudah umum MH370 berakhir terhempas di Koredor Selatan lautan Hindi, denganbantuan radar satelit dan method tercanggih dari Britain.

2) Bangkai pesawat, serpihan pesawat, atau apa-apa sahaja daripada pesawat, belum ditemui, apatah lagi kotak hitam. Jika ada kematian, mayat dan jenazah, satu pun belum ditemui.

3) Status masih andaian. Andaian dibuat melalui hasil siasatan isyarat ping menggunakan teknik berdasarkan kesan Doppler, yang menerangkan bagaimana gelombang perubahan kekerapan relatif kepada pergerakan pemerhati.

4) Sekonyong-konyong PM Malaysia membuat pengumuman. mengucap takziah dan meminta kita beri ruang kepada waris. Tidak semena-mena fatwa ditagih untuk mendirikan solat jenazah. Tanpa ragu-ragu, Johor kibar bendera separuh tiang, sebagai isyarat berkabung.

5) Bagi umat Islam, ruang empat tahun diberikan kepada waris sebelum mengisytiharkan mangsa itu mati, selagi tidak ditemui jenazahnya atau apa-apa bukti soheh akan kematiannya. Namun tidak salah jika pihak berkuasa mengisytiharnya lebih awal berdasarkan faktor-faktor yg relevan.

6) Apa implikasinya? kenapa perlu ada pengisytiharan kematian dalam hal ini? Kenapa perlunya pengisyitiharan itu dibuat dengan penuh hati-hati dan mengkaji segala faktor kemungkinan?

7) Implikasinya besar, terhadap hukum syariat kepada ahli waris yg terbabit. Contohnya: dari segi hubungan suami isteri, jika si suami diisytihar mati, maka si isteri mesti ber'eddah bermula dari tarikh diisytiharkan mati itu. Pantang larang 'eddah kematian suami mesti dipatuhi.

8 ) Empat bulan 10 hari selepas tarikh pengisytiharan kematian, yakni selepas selesai tempoh 'eddah, si isteri itu boleh berkahwin dengan mana-mana lelaki lain yang layak dikahwininya.

9) Andai kata selepas 6 bulan kemudiannya, MH370 sebenarnya ditemui di daratan akibat dihijack (andaian), si suami yg diisytihar mati itu masih hidup dan pulang ke rumah, bagaimana pula halnya dgn isteri itu yg sudah bersuami baru?

10) Para ulamak sudah pun menyelesaikan kes ini seperti yg dihurai dalam kitab-kitab fiqh. Sebaik sahaja suami laama itu sah hidup dan kembali, maka secara serta merta pernikahan dgn suami baru terbatal. malah jika 10 tahun kemudian baru duami yg dianggap mati itu muncul sedangkan si isteri sudah milik anak bersama suami baru, maka pernihakan mereka tetap terbatal dgn pulangnya suami lama yg 'hidup semula'.

11) Anak-anak bersama suami baru, di-bin-kan kepada suami baru. Bukan anak zina. pernikahan mereka sah, anak-anak mereka sah. Cuma pernikahan mereka terbatal dek kemunculan semula suami lama yg pernah diisytihar mati.

12) Pengisyitiharan mati juga memberi kesan kepada soal zolat jenazah, pembahagian harta pusaka, dan beberapa hukum syariat yg lain.

13) Justeru itu, pihak majlis fatwa perlu manilai semua faktor sebelum terus mengeluarkan fatwa dengan hanya bersandarkan pengumuman PM Najib dan data satelit semata-mata.

Sekian

p/s: Artikel ini ditulis sebelum majlis fatwa mengumumkan fatwa untuk solat jenazah kepada mangsa MH370. Jika ada kesalahan penyampaian mengenai hukum syariat dalam artikel ini, anda diminta memberi teguran dan pembetulan dengan segera.

Wallhu a'lam.

MH370- Lapan saintis SENJATA China antara penumpang MH370?


Marilah kita sama sama membaca untuk mengetahui kepentingan penumpang Mh370 kepada Amerika. Gua memang tidak percaya walau seincipun kapal terbang MAS itu terhempas di Lautan Hindi atau mana-mana sahaja. Banyak petunjuk menjurus kepada konspirasi Amerika dengan sokogan propaganda oleh barua-baruanya United Kingdom, Australia dan India

Gua tetap tidak dapat menerima pellet kayu yang dijumpai di Koridor Selatan sebagai bukti MH 370 terhempas di situ.  kayu itu sapa pun boleh letakkan.

Jauh di sudut hati gua mempunyai naluri Diego Garcia adalah tempat MH 370 dileraikan seperti tertulis dalam artikel di bawah.. Penumpang dan kargonya dipindahkan.

Penumpang yang diperlukan dipindahkan ke destinasi pilihan. Yang tak diperlukan adalah saksi yang jadi liabiliti kepada perampas. Apa nasib mereka???


Have you heard of this conspiracy theory re the disappearance of MH 370? The story goes like this:

The American is withdrawing from the Afghanistan, one of their command and control system (used for controlling the pilotless drones) was hijacked by the Talebans when the American transport convoy was moving down from one of the hill top bases. The Talebans ambushed the convoy and killed 2 American Seal personnel, seized the equipment/weapons, including the command and control system which weighed about 20 tons and packed into 6 crates. This happened about a month ago in Feb 2014.

What the Talebans want is money. They want to sell the system to the Russian or the Chinese. The Russian is too busy in Ukraine. The Chinese are hungry for the system's technology. Just imagine if the Chinese master the technology behind the command and control system, all the American drones will become useless. So the Chinese sent 8 top defense scientists to check the system and agreed to pay millions for it.

Sometime in early Mar 2014, the 8 scientists and the 6 crates made their way to Malaysia, thinking that it was the best covert way to avoid detection. The cargo was then kept in the Embassy under diplomatic protection. Meanwhile the American has engaged the assistance of Israeli intelligence, and together they are determined to intercept and recapture the cargo.

The Chinese calculated that it will be safe to transport it via civilian aircraft so as to avoid suspicion. After all the direct flight from KL to Beijing takes only 4 and half hours, and the American will not hijack or harm the civilian. So MH370 is the perfect carrier.

There are 5 American and Israeli agents onboard who are familiar with Boeing operation. The 2 "Iranians" with stolen passports could be among them.

When MH370 is about to leave the Malaysian air space and reporting to Vietnamese air control, one American AWAC jammed their signal, disabled the pilot control system and switched over to remote control mode. That was when the plane suddenly lost altitude momentarily.

How the AWAC can do it ? Remember 911 incident ? After the 911 incident, all Boeing aircraft (and possibly all Airbus) are installed with remote control system to counter terrorist hijacking. Since then all the Boeing could be remote controlled by ground control tower. The same remote control system used to control the pilotless spy aircraft and drones.

The 5 American/Israeli agents soon took over the plane, switched off the transponder and other communication system, changed course and flew westwards. They dare not fly east to Philippines or Guam because the whole South China Sea air space was covered by Chinese surveillance radar and satellite.

The Malaysian, Thai and Indian military radars actually detected the unidentified aircraft but did not react professionally.

The plane flew over North Sumatra, Anambas, South India and then landed at Maldives (some villagers saw the aircraft landing), refuelled and continued its flight to Garcia Deigo, the American Air Base in the middle of Indian Ocean. The cargo and the black box were removed. The passengers were silenced via natural means, lack of oxygen. They believe only dead person will not talk. The MH370 with dead passengers were air borne again via remote control and crashed into South Indian Ocean, make it to believe that the plane eventually ran out of fuel and crashed, and blame the defiant captain and copilot.

The American has put up a good show. First diverting all the attention and search effort in the South China Sea while the plane made their way to Indian Ocean. Then they came out with some conflicting statement and evidence to confuse the world. The Australian is the co-actor.


The amount of effort put up by China, in terms of the number of search aircraft, ships and satellites, searching first the South China Sea, then the Malacca Straits and the Indian Ocean is unprecedented. This showed that the China is very concerned, not so much because of the many Chinese civilian passengers, but mainly the high value cargo and its 8 top defense scientists.

Don't believe the story? I don't expect you to but let's wait and see how the episode unveils itself. Or perhaps it will never be known until the next Snowden emerges.

Of all the theories this is the most believable and answers most of the lingering questions..

Privided the february incident are true...

Gua memang sedih jika kerajaan Malaysia turut jadi macai Amerika.

-Sumber

Mengapa dan bagaimana MH370 berakhir di Lautan Hindi?




Kesan Doppler membantu penyiasat menentukan penerbangan MH370 di selatan Lautan Hindi tetapi mereka masih hairan mengenai sebab-sebab pesawat Malaysia Airlines bertentangan daripada destinasi yang ditujui - Beijing.

Mengapa Boeing 777-200ER yang membawa 239 orang berakhir di Lautan Hindi? Bagaimana pesawat penumpang bersaiz lebar berpaling daripada rutin penerbangan menjadi "misteri penerbangan yang belum pernah berlaku sebelum ini"? Dan, siapa yang melakukannya?

Ini merupakan persoalan utama dalam minda penyiasat dan keluarga 239 orang penumpang dan anak kapal MH370 yang terbang dari Kuala Lumpur ke Beijing pada awal pagi 8 Mac tetapi hilang selepas sejam di udara.


Selepas 16 hari misi mencari antarabangsa yang bermula di Laut China Selatan, data satelit komunikasi penyiasat British dan serpihan ditemui satelit Amerika Syarikat, China dan Perancis akhirnya kedudukan terakhir MH370 dikenal pasti iaitu di bahagian selatan Lautan Hindi.

Mengapa dan bagaimana MH370 berakhir di kawasan pedalaman perairan itu hanya akan diketahui selepas penyiasat menemui kotak hitam pesawat Malaysia yang didaftarkan sebagai 9M-MRO itu.

Sehingga ia ditemui, usaha untuk mengesan laluan pesawat MH370 itu sebelum hilang daripada radar di Kota Baru ke Lautan Hindi menjadi sesuatu yang menakjubkan dengan sendirinya.

Agensi berita antarabangsa Reuters melaporkan satelit British Inmarsat menggunakan satu fenomena gelombang ditemui pada abad ke-19 untuk menganalisis tujuh ping yang berjaya dikesan satelitnya daripada pesawat Malaysia Airlines untuk menentukan destinasi akhir.

Penemuan terakhir itu mendorong Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak untuk membuat kesimpulan pada Isnin malam bahawa pesawat berusia 11 tahun itu terhempas beribu batu daripada Malaysia di selatan Lautan Hindi dan menyebabkan semua 239 penumpang dan anak kapal terbunuh.

Isyarat Ping, secara automatiknya dihantar setiap jam daripada pesawat selepas seluruh sistem komunikasi berhenti, menunjukkan ia terus terbang selama beberapa jam selepas ia hilang dari laluan penerbangan Kuala Lumpur ke Beijing.

Dari masa isyarat untuk sampai ke satelit dan sudut dongakan, Inmarsat dapat menyediakan dua lengkok, satu di utara dan satu di selatan mengenai kemungkinan arah pesawat itu terbang.

Saintis Inmarsat kemudian menyiasat isyarat ping menggunakan teknik berdasarkan kesan Doppler, yang menerangkan bagaimana gelombang perubahan kekerapan relatif kepada pergerakan pemerhati dalam kes satelit ini, kata jurucakap.

Cawangan Siasatan Kemalangan Udara Britain turut terlibat dalam analisis ini.

Kesan Doppler adalah mengapa bunyi siren kereta polis berubah selepas mendekati atau memotong pemerhati.

"Kami kemudian mengambil data yang kami dapati dari pesawat dan diplotkan terhadap kedua-dua trek, dan ia berat ke trek selatan," kata Jonathan Sinnatt, ketua komunikasi korporat Inmarsat kepada Reuters.

Katanya, syarikat itu kemudian membandingkan teori laluan penerbangan dengan data diterima daripada Boeing 777 yang diketahui terbang laluan sama, dan ia dipadankan dengan tepat.

Beliau berkata, penemuan itu disemak dengan syarikat satelit lain sebelum diserahkan kepada penyiasat pada Isnin.

Jumlah data - hanya isyarat ping diterima oleh satelit tunggal setiap jam atau lebih - bermakna teknik seperti triangulasi menggunakan beberapa satelit atau GPS (Sistem Penentu Kedudukan Global) tidak boleh digunakan untuk menentukan laluan penerbangan pesawat.

Mengesan

Ketua Pegawai Eksekutif All Source Analysis, Stephen Wood, berkata seolah-olah para penyiasat mengecilkan kawasan pencarian. "Tetapi ia masih kawasan besar yang mereka perlu lakukan pencarian," katanya.

Katanya, insiden ini mungkin merangsang kajian semula peraturan penerbangan, terutamanya berkaitan dengan peralatan komunikasi dan keupayaan untuk mematikan transponder pesawat.

Tetapi masih terlalu awal untuk mengatakan apa-apa kerana belum diketahui apa yang menyebabkan kapal terbang untuk beralih daripada laluan asal.

"Insiden seperti ini akan menyebabkan sesiapa sahaja yang menerbangkan pesawat komersial dengan penumpang akan menuntut kaedah baru untuk mengesan kargo berharga mereka," kata Wood, seorang bekas pegawai perisikan Amerika Syarikat (AS) yang mengetuai unit analisis DigitalGlobe Inc , sebuah firma imej satelit, sehingga Julai 2013. – 25 Mac, 2014.
-TheMalaysianInsider


P/s: Bermulalah episod besar dalam sejarah Malaysia. Tragedi ini tidak akan berakhir di sini dan akan menghadapi situasi rumit. Si dalang yang melakukan perkara ini tidak akan diam begitu sahaja dan Kerajaan Malaysia perlu membongkar dalang tersebut.
  Jika benar MH370 terhempas ke dalam Lautan Hindi, ia diibaratkan mencari sebatang jarum di dalam Sungai Kelantan....

PM Sahkan MH370 Terhempas di Lautan Hindi



Penerbangan MH370 berakhir dan terhempas di tengah Lautan Hindi....
Demikian kenyataan Perdana Menteri sebentar tadi.. 
Perdana Menteri juga mengumumkan bahawa bukti-bukti sedia ada mencadangkan kedudukan terakhir MH370 di pertengahan Lautan Hindi, di sebelah Barat Perth.

Australia sahkan temui dua objek, kemungkinan milik MH370, kata Hishammuddin


Perdana Menteri Australia, Tony Abbott menelefon Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Razak hari ini mengesahkan penemuan dua objek di kawasan pencarian, kemungkinan serpihan milik penerbangan MH370 yang hilang, kata Datuk Seri Hishammuddin Hussein.

Pemangku menteri pengangkutan itu mengesahkan perkara itu pada sidang media hari ini di Pusat Dagangan Dunia Putra, Kuala Lumpur hari ini.

"Hari ini, Perdana Menteri Australia telah menghubungi Perdana Menteri memberitahu mengenai penemuan dua objek di kawasan pencarian.

"Dua objek tersebut berbentuk bulat dan segi empat," kata Hishammuddin.

Hishammuddin berkata kemungkinan Kapal Tentera Laut Diraja Australia, HMAS Success yang terlibat dalam misi pencarian dan menyelamat akan tiba di lokasi objek tersebut ditemui hari ini atau esok.

"HMAS Success ketika ini berada di kawasan tersebut dan kemungkinan objek tersebut dapat diambil dalam tempoh beberapa jam atau mungkin seawal pagi esok," katanya.

Dua objek tersebut menurut Hishammuddin dikesan menerusi radar milik HMAS Success yang berada di kawasan pencarian tersebut.

Ketika ini, enam kapal dan tiga helikopter milik Malaysia dikerahkan ke kawasan pencarian bahagian utara di sebelah koridor selatan Perth.

Pihak berkuasa Malaysia meminta Canberra mengambil tanggungjawab mencari di "Koridor Selatan" dalam usaha mencari Boeing 777 yang hilang pada pagi 8 Mac semasa perjalanan ke Beijing, China dengan 239 penumpang itu.

Satelit Australia sebelum ini mendedahkan penemuan dua imej satelit yang dipercayai tenggelam timbul di permukaan air.

Kerajaan Malaysia percaya, pesawat itu secara sengaja ditukar hala tujunya dan terbang beberapa jam selepas keluar daripada laluan asalnya – sama ada ke utara Asia Tengah atau ke selatan di Lautan Hindi.

Lautan Hindi yang ketiga terbesar di dunia mempunyai kedalaman purata lebih daripada 12,000 kaki atau dua batu (3.6 kilometer).

Ia lebih dalam daripada Laut Atlantik di mana masa dua tahun diambil untuk mencari bangkai pesawat Air France di dasar laut yang hilang pada 2009 walaupun serpihan terapung dapat dilihat dengan cepat di lokasi kemalangan.

Setakat ini, operasi mencari oleh tentera laut dan pesawat yang melibatkan lebih 10 negara gagal mencari MH370 yang hilang sejak 8 Mac lalu selepas berlepas dari Kuala Lumpur ke Beijing dan mengalihkan laluan penerbangan dari laluan asal.

Selepas mendapat maklumat tersebut, Hishammuddin memberitahu empat pesawat telah dikerahkan ke barat daya Perth yang berkeluasan 2,500 kilometer. – 24 Mac, 2014

-TheMalaysianInsider

Penggubal undang-undang AS selar Malaysia kerana kerjasama suram dalam mencari MH370



Penggubal undang-undang Amerika Syarikat (AS) mengkritik Malaysia tentang apa yang mereka gambarkan sebagai kerjasama suram dalam mencari pesawat MH370, lapor Wall Street Journal (WSJ) pagi ini.

Penerbangan Malaysia Airlines Boeing 777-200ER membawa 239 penumpang apabila hilang pada 8 Mac semasa dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing.


Nasib pesawat tersebut masih belum diketahui selepas 16 hari operasi mencari dan menyelamat antarabangsa dari Lautan Hindi hingga Laut China Selatan.

"Saya fikir semua pihak mahu kerajaan Malaysia lebih terbuka dalam berkongsi maklumat yang mereka perolehi," kata Patrick Meehan daripada parti Republikan, ahli Jawatankuasa Keselamatan Dalam Negeri kepada CNN.

"Laporan yang saya terima adalah mengecewakan," Meehan dipetik berkata dalam laporan WSJ. "Kami hanya diberikan sedikit maklumat."

Michael McCaul ahli parti Republikan (Texas), pengerusi jawatankuasa sama menuduh Malaysia terkial-kial dalam pencarian awal.

McCaul memberitahu Fox News semalam beliau percaya pesawat MH370 berada di Lautan Hindi.

"Saya fikir kerajaan Malaysia membuang masa memberikan tumpuan di laluan utara di Teluk Thailand, Kazakhstan," katanya.

"Ia akan dikesan oleh radar dan kita tahu tentang itu. Saya tahu tentang imej satelit yang diberikan kepada Malaysia, dan kami membuang masa berharga selama seminggu di rantau itu apabila sebenarnya ia berada di selatan Lautan Hindi," beliau dipetik berkata dalam akhbar perniagaan itu.

Timbalan Penasihat Keselamatan Dalam Negeri Presiden Barack Obama, Tony Blinken bagaimanapun memuji Malaysia, China dan negara lain kerana bekerjasama dalam misi pencarian itu.

"Kita melihat negara-negara bekerjasama dalam cara yang mereka tidak pernah lakukan sebelum ini," kata Blinken kepada CNN.

Tetapi Blinken mengatakan selepas dua minggu, masih belum ada "teori kukuh" tentang apa yang terjadi kepada pesawat MH370.

Malaysia mendedahkan semalam Perancis mempunyai imej satelit yang menunjukkan objek terapung, berpotensi sebagai serpihan di kawasan pencarian utama pesawat MH370 di Lautan Hindi bagi Australia.

Pegawai kerajaan Australia berkata semalam, salah sebuah kapal terbang yang digunakan untuk mencari pesawat MH370 dapat mengesan palet kayu kargo bersama-sama tali pinggang atau tali di kawasan terpinggir Lautan Hindi.

Objek itu dilihat oleh salah satu pesawat awam yang membantu mencari Boeing 777-200ER pada Sabtu.

Agensi berita AFP melaporkan pihak Berkuasa Keselamatan Maritim Australia (AMSA) mengesahkannya sebagai "visual pertama dilihat dalam carian setakat ini".

Dibantu oleh beberapa negara lain, AMSA sedang melakukan "pencarian berkaedah" di kawasan perairan seluas 59,000 kilometer persegi.

Mereka sedang mencari objek besar yang ditemui satelit pada 16 dan 18 Mac.

Kementerian Pengangkutan Malaysia mengatakan Australia, China dan Perancis sudah mengeluarkan imej satelit yang berkemungkinan besar objek boleh dikaitkan dengan MH370.

China sudah menghantar kapal mereka untuk mencari pesawat tersebut, menambah kepada kapal tentera laut Britain dan Australia yang sudah mula mencari.

Jika pesawat terhempas di lautan, penyiasat berharap untuk mengenalpasti kawasan terhempas tersebut sebelum kotak hitam pesawat berhenti memberikan isyarat – kebiasaannya selepas 30 hari.

Kotak hitam pesawat amat penting untuk mengetahui apa yang sebenarnya berlaku kepada Boeing 777 dengan 239 penumpang dan anak kapalnya dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing itu. – 24 Mac, 2014.-The MalaysianInsider

Pesawat MAS MH114 dirempuh...Serpihan Kaca Bertaburan di landasan....




NEW DELHI - INDIA. Sebuah pesawat MAS yang membawa 180 penumpang dan anak kapal terselamat daripada mengalami bencana apabila sekumpulan itik merempuh cermin hadapannya ketika mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Tribhuvan (TIA) pada Jumaat malam.


Portal berita Nepal kantipuronline.com. pada Sabtu memetik pihak berkuasa lapangan terbang sebagai berkata kejadian pada pukul 10.45 malam itu menyebabkan hujung Landasan 02 dipenuhi serpihan kaca.


Tiada laporan mengenai kecederaan yang dialami mereka yang menaiki pesawat MH-144 dari Kuala Lumpur ke Kathmandu itu.

Petugas kokpit pesawat itu bagaimanpun dikatakan tidak segera memaklumkan kejadian tersebut kepada Pengawal Trafik Udara (ATC).


Kapten pesawat berkenaan bagaimanapun mengesahkan ia "disyaki melanggar unggas", selepas anak kapal Jet Airways melaporkan kejadian itu kepada pihak berkuasa lapangan terbang, kata laporan itu.


Juruterbang MAS terbabit dipercayai mungkin dikenakan tindakan kerana tidak segera melaporkan kejadian tersebut.


"Kejadian itu terdedah selepas seorang juruterbang Jet Airways, yang mendaratkan pesawatnya beberapa minit selepas pesawat MAS, memaklumkan kepada kami beliau ternampak serpihan kaca berselerak di landasan," kata seorang pegawai ATC yang enggan dikenali.


Para pegawai TIA yang membuat pemeriksaan menjumpai sekurang-kurangnya 10 bangkai itik serta kepingan kaca di landasan. Serpihan kaca itu kemudian dibuang dan lapangan terbang tersebut kembali beroperasi 30 minit kemudian.


Para pegawai menjumpai dua lagi bangkai itik ketika melakukan pemeriksaan rutin pada pagi Sabtu.


“Ini kali pertama kami melihat begitu banyak itik di kawasan lapangan terbang ini," kata seorang pegawai yang mengesyaki unggas itu mungkin itik penghijrah.


MAS membatalkan penerbangannya ke Kuala Lumpur yang dijadualkan pada pukul 11 malam Jumaat.


Semua penumpang yang menempah penerbangan itu ditempatkan di hotel Soaltee, Annapurna dan Hyatt Regency. Pesawat berkenaan berlepas pulang ke Kuala Lumpur pada pukul 3:30 petang Sabtu setelah dibaiki.


Sementara itu, pegawai ATC berkata pengurus besar TIA telah dimaklumkan tentang kejadian tersebut dan beliau mengesyorkan tindakan dikenakan terhadap juruterbang MAS terbabit kerana tidak membuat laporan segera tentang kejadian itu.


“Juruterbang berkenaan sepatutnya memaklumkan kejadian itu dengan segera kepada pihak berkuasa lapangan terbang bagi mengelak kejadian tidak diingini," kata pegawai itu.


Lebih 75 kejadian pesawat berlanggar dengan unggas ketika berlepas atau mendarat berlaku di TIA sejak 1990.


Tiga daripadanya mengakibatkan kerosakan besar terhadap pesawat. Walaupun sebuah pesawat Airbus A300 Thai Airways dan sebuah pesawat Dc-10 Biman Bangladesh terselamat daripada nahas pada 1996 dan 2010, 19 orang maut apabila pesawat Dornier Sita Air terhempas pada September 2012.


Sementara itu, di KUALA LUMPUR, MAS hari ini mengesahkan penerbangan MH114nya dari Kuala Lumpur ke Kathmandu pada 21 Mac lepas telah dilanggar oleh sekumpulan unggas semasa menghampiri Lapangan Terbang Antarabangsa Tribhuvan.


Pengurus Perhubungan Media MAS Khairunnisak Dzun Nurin dalam satu kenyataan di sini berkata sebaik sahaja mendarat pesawat itu telah diperiksa oleh jurutera bertugas.


Beliau berkata penutup lensa lampu mendarat pesawat itu yang pecah dan bukannya cermin hadapan seperti dilaporkan.


"Pesawat itu tidak dibenarkan terbang pada malam itu dan penutup lensa yang pecah itu telah diganti," katanya. - Bernama
-SinarHarian

MH370: Satelit Perancis kesan objek terapung di Lautan Hindi, kata Kementerian Pengangkutan



Kementerian Pengangkutan hari ini memberitahu Perancis menerima imej satelityang menunjukkan objek terapung di kawasan pencarian utama pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370) di Lautan Hindi.

“Malaysia menerima imej satelit baru dari pihak berkuasa Perancis yang menunjukkan terdapatnya objek di koridor selatan.

“Imej tersebut kemudiannya diserahkan kepada pusat koordinasi penyelamat Australia,” katanya dalam satu kenyataan petang ini.

Pesawat MH370 membawa 12 anak kapal dan 227 penumpang hilang daripada radar pada jam 1.20 pagi, 8 Mac lalu.

Meskipun operasi mencari dan menyelamat (SAR) hari ini memasuki hari ke-16, masih belum ada perkembangan baru mengenai di mana pesawat itu berada.

Awal hari ini, pihak berkuasa Australia menemui palet kargo kayu bersama tali pengikatnya di selatan Lautan Hindi.

AFP melaporkan pihak Keselamatan Maritim Australia (Amsa) mengesahkan objek itu dilihat oleh pesawat awam.

Dengan bantuan negara lain, Amsa mengadakan kajian methodologi terhadap 59,000 kilometer persegi keluasan laut.

Dalam kenyataan sama, Kementerian Pengangkutan berkata Australia akan menerbangkan lapan pesawat ke koridor selatan bagi mengadakan carian secara visual.

"Bagaimanapun, pada 2.30 petang waktu tempatan, Australia memberitahu tiada objek baru yang ditemui," katanya.

Kenyataan itu juga menyebut Australia, China dan Perancis mengeluarkan imej satelit masing-masing yang berkaitan dengan MH370.

Katanya, imej objek yang didapati semuanya ditemukan di koridor selatan. – 23 Mac, 2014.
-TheMalaysianInsider

Penyokong BN ganas, cuba tumbuk Anwar




KAJANG 23 MAC : Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim cuba diserang sekumpulan pengundi BN sebaik sahaja beliau tiba di Sungai Sekamat.

Menurut Pengarah Pilihanraya PAS, Dr Mohd Hatta Ramli berkata serangan tersebut cuba dilakukan sebaik sahaja Anwar turun daripada kereta dan berjalan menuju ke pusat pengundian Sungai Sekamat.

“Kiri kanan ada penyokong BN, penyokong Pakatan pun ada, tapi tiba-tiba mereka datang kearah Datuk Seri Anwar dan cuba untuk memukul beliau, tapi keadaan itu sempat ditepis oleh Datuk Seri(Anwar) sendiri dan beberapa penyokong yang lain.

“Mereka dilihat tidak menggunakan apa-apa objek semasa menyerang Datuk Seri, tapi tindakan mereka tu memang tidak ada sebab, datang menyerbu secara tiba-tiba.” katanya ketika dihubungi, hari ini.

Namun selepas itu, keadaan masih lagi terkawal selepas pihak polis dan pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) tiba bagi meleraikan pergaduhan di kawasan tersebut. -KeadilanDaily

BN Mendahului.... Video Inside





BN mendahului dengan kempen lucah dan fitnah....
Spender jadi bahan kempen...United Malay No Otak!!
Umno, lucah, dan fitnah berpisah tiada....



  PKR kekal Kajang, majoriti kurang

Peti undi mula dibawa masuk ke pusat penjumlahan di Kompleks Sukan Bandar Baru Bangi, yang dikawal ketat oleh pasukan keselamatan.

Menurut Suruhanjaya Pilihan Raya, keputusan bagi pilihan raya kecil DUN Kajang dijangka akan dapat diketahui seawal jam 9 malam.

Jumlah keseluruhan yang keluar mengundi hari ini adalah 72 peratus, lebih rendah dari angka 87 peratus yang direkodkan dalam pilihan raya umum 5 Mei tahun lalu.

LAPORAN LANGSUNG

 9pm Pusat operaso MCA Sungai Chua - naib presiden MCA Chew Mei Fun menerima kekalahan di DUN Kajang.

Beliau mengucapkan tahniah kepada presiden Wan Azizah.

Bagaimanapun, MCA mencapai dua sasaran - untuk mengurangkan majoriti PKR dan meningkatkan sokongan masyarakat Cina kepada MCA.

8.53pm Wan Azizah tiba di pusat penjumlahan dan SPR dijangka akan mengumumkan keputusan rasmi.

Petugas TNB dilihat berada di kawasan ini bagi mengelakkan berlaku kejadian bekalan elektrik putus.

8.52pm Bilik gerakan PKR -  Fahmi Fadzil berkata PKR secara tidak rasmi berjaya menang atau mengurangkan majoriti empat kawasan kubu kuat Umno sebelum ini.

Menurut beliau PKR merampas daerah mengundi Sg Sekamat dengan 45 undi (sebelum ini tewas dengan 239 undi) dan juga daerah mengundi Taman Delima dengan 3 undi (sebelum ini tewas dengan 123 undi).

"Di Sg Kantan dulu kita kalah 420 undi tetapi sekarang berkurang kepada 225 manakala di Daerah Mengundi Batu 10 Cheras (157) sekarang berkurang kepada 151," kata beliau.

8.40pm Tak rasmi dari sumber PKR:

PKR - 16,770
BN - 11,401
Majoriti - 5,369

Ini jumlah meliputi kesemua 88 saluran dan 72 peratus yang keluar mengundi.

Jumlah majoriti berkenaan menunjukkan ia merosot sebanyak 1,455 undi.

Calon PKR memenangi kerusi tersebut dalam pilihan raya umum ke-13 dengan majoriti 6,824, dengan 88 peratus keluar mengundi.

8.38pm Kira-kira 150 penyokong BN termasuk pengamal media berhimpun Kg Bukit Angkat untuk menikmati satay dan nasi lemak.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dijangka akan hadir ke sini bersama penyokong. Setakat tidak pasti sama ada beliau akan kekal dengan rancangan tersebut.

8:32pm Tak rasmi dari sumber MCA:

PKR: 16,581
BN: 11,242

Majoriti: 5,339

8.15pm Bilik gerakan undi PKR - Suasana meriah dengan kumpulan ahli berhimpun menunggu kemaskini keputusan tidak rasmi pilihan raya kecil Kajang di sini.

Beberapa pemimpin utama parti, termasuk calon PKR Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail, menteri besar Tan Sri Khalid Ibrahim telahpun bertolak ke stadium Majlis Perbandaran Kajang.

Sementara itu pengarah strategi PKR Rafizi Ramli ketika ditemui berkata beliau gembira dengan keputusan tidak rasmi ini kerana berjaya memenangi dua kawasan Melayu yang tewas sebelum ini iaitu Taman Delima dan Sg Sekamat.

"Kalau ikut peratusan kita menang lebih besar walaupun majoriti kita berkurang. Ini kerana peratusan keluar mengundi yang rendah," kata beliau.

8pm Tak rasmi dari sumber MCA:

PKR - 16,086
BN - 10,407
Majoriti: 5,679

Dalam pada itu, difahamkan, calon PKR akan bergerak menuju ke pusat pengiraan undi dari Surau Ibnu Sina di Seksyen 15, Bandar Baru Bangi.

Kesesakan lalulintas turut berlaku apabila polis membuat sekatan jalan raya di Jalan Reko, kira-kira 2km dari pintu utama UKM.

Polis turut menutup jalan utama dari satu bulatan menuju ke pusat penjumlahan undi di Kompleks Sukan Bandar Baru Bangi - menyebabkan berlaku kesesakan sepanjang 1km.

Polis menggesa orang ramai yang ingin bersama calon ke pusat penjumlahan itu untuk meletak kenderaan di bahu jalan dan berjalan kaki.
 

7:35pm Pengarah komunikasi PKR Fahmi Fadzil umum PKR menang di dua kawasan majoriti Melayu - Sekamat dan Taman Delima. PKR tewas di kedua-dua kwasan tersebut dalam pilihan raya umum ke-13.


7.30pm Tak rasmi: 

PKR - 15,055
BN - 9,628
Majority - 5,427

Kira-kira 88 peratus undi telah dikira.

PKR nampaknya mengekalkan kerusi DUN Kajang dengan majoriti berkurangan sebanyak kira-kira 1,000 undi.

   8.20pm Tak rasmi dari sumber PKR, jumlah dari 74 saluran:

PKR: 13,570
BN: 9,681

8pm Tak rasmi dari sumber MCA:

PKR - 16,086
BN - 10407
Majoriti: 5,679

Dalam pada itu, difahamkan, calon PKR akan bergerak menuju ke pusat pengiraan undi dari Surau Ibnu Sina di Seksyen 15, Bandar Baru Bangi.

Kesesakan lalulintas turut berlaku apabila polis membuat sekatan jalan raya di Jalan Reko, kira-kira 2km dari pintu utama UKM.

Polis turut menutup jalan utama dari satu bulatan menuju ke pusat penjumlahan undi di Kompleks Sukan Bandar Baru Bangi - menyebabkan berlaku kesesakan sepanjang 1km.
Polis menggesa orang ramai yang ingin bersama calon ke pusat penjumlahan itu untuk meletak kenderaan di bahu jalan dan berjalan kaki.

7.14pm Tak rasmi dari sumber MCA:

PKR - 13,414
BN - 8,226

Ini adalah jumlah dari sekurang-kurangnya 80 peratus undi.

7.13pm Tak rasmi - Sumber PKR menunjukkan undi dari 55 telah dikira

PKR - 10,187
BN - 6,494

7.10pm Penyokong dan petugas parti kini masih ternanti-nanti dengan keputusan pilihan raya DUN Kajang. Mereka sedang mengira tally di Pejabat Umno Hulu Langat di Pekan Kajang.

Antara pemimpin yang hadir di sini ialah Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adanan Tengku Mansor, SUK Umno Datuk Rauf Yusoh dan Ketua Bhagian Umno Datuk Johan Abdul Aziz.

7.05pm Tak rasmi - Jumlah undi setakat dari 53 saluran:

PKR - 10,070 BN
BN - 6,145
Majoriti - 5,075

6.56pm Tak rasmi - Jumlah undi dari 52 saluran diperolehi

PKR - 9,892
BN - 6,075
Majoriti - 3,817

6.53pm Tak rasmi - Jumlah undi dari 48 saluran diperolehi:

PKR - 9,257
BN - 5,448
Majoriti - 3,809

6.42pm Tak rasmi - Sumber PKR memberi angka menunjukkan parti itu semakin mendahului berdasarkan undi dari 45 saluran.

PKR - 8,847
BN - 5,260
Majoriti - 3,587

6.35pm Tak rasmi dari sumber PKR - Keputusan dari 39 saluran:

BN - 4,361
PKR - 7,514

6:30pm Tak rasmi - Keputusan dari 31 saluran diperolehi

PKR - 5,242
BN - 3,429

6.15pm Tak rasmi - Pengarah komunikasi PKR Fahmi Fadzil umum parti itu menguasai pilihan raya kecil DUN Kajang, berdasarkan pengiraan awal:

PKR - 4,239 undi
BN - 1,617
Majoriti - 2,622

Keputusan itu berdasarkan 26 dari 88 saluran pengundian, atau 33 peratus dari jumlah undi.

-Malaysiakini
 




Palet, tali pinggang ditemui dalam misi pencarian MH370 Australia



Pegawai kerajaan Australia hari ini berkata, salah sebuah kapal terbang yang digunakan untuk mencari pesawat Malaysia Airlines MH370 mengesan palet kayu kargo bersama-sama tali pinggang atau tali di kawasan pedalaman Lautan Hindi, lapor AFP.

Pihak Berkuasa Keselamatan Maritim Australia (AMSA) mengesahkannya sebagai "visual pertama dilihat dalam carian setakat ini".

Objek itu dilihat oleh pesawat awam untuk membantu mencari Boeing 777-200ER pada Sabtu.

"Sebahagian daripadanya adalah palet kayu dan beberapa barangan lain yang tidak dapat digolongkan di sekelilingnya dan beberapa tali pinggang daripada beberapa warna dan kepanjangan berbeza," kata penyelaras operasi pesawat AMSA, Mike Barton.

“Kami cuba mencari semula semalam, menggunakan salah satu daripada pesawat New Zealand, dan malangnya mereka tidak menemuinya. Ia adalah perkara biasa – anda hanya perlu terbang beberapa ratus meter dengan pesawat laju,” katanya pada taklimat media.

Barton berkata, pencarian hari ini, yang membabitkan empat pesawat tentera dan empat pesawat awam akan kembali ke kawasan itu untuk mencuba mencari lagi objek berkenaan.

Pakar penerbangan yang memberikan pandangan mereka berkata, palet kayu biasanya digunakan untuk membungkus barangan dalam pesawat menyebabkan Barton menggambarkan ia sebagai “petunjuk yang munasabah”.

Beliau berkata, palet seumpama itu biasanya dibungkus ke dalam bekas lain sebelum dimasukkan ke perut kapal terbang tetapi ia juga sering digunakan dalam industri perkapalan.

Beliau memberi amaran, tali yang kelihatan “boleh jadi apa sahaja” dan sehingga pasukan pencari berjaya mencari semula objek berkenaan dan melihatnya sendiri, agak sukar untuk mengatakan sama ada ia berkaitan dengan MH370 atau tidak. – 23 Mac, 2014.
-TheMalaysianInsider

Raja Bomoh 1Malaysia kena belasah kerana buat konferens di hotel secara curi-curi





Bomoh khurafat lagi sombong!!!
PAS yakin MH370 dirampas
Khamis, Mac 27, 2014 | Author: Tuk Kiyai


YAN - Pas yakin bahawa MH370 yang dilaporkan hilang sejak 8 Mac lalu kemungkinan dirampas oleh individu tertentu.

Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, tanda-tanda mengenai rampasan itu sudah ada.

“Kerajaan mesti mengesahkan bahawa MH370 telah dirampas, cuma kita belum tahu siapa yang lakukan perkara itu.

“Tanda-tanda terjadi itu ada sebab dia pesawat itu dibawa ke tempat yang sukar dan tidak pernah berlaku dalam sejarah dunia,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada media selepas menghadiri Ijtimak Ulama Pas Kedah di Markas Pas Kawasan Jerai, di sini, semalam.

Pada masa sama, beliau turut mendoakan supaya semua penumpang dan anak kapal MH370 selamat.

“Saya doakan mudah-mudahan ada harapan untuk mereka selamat dan takziah kepada keluarga penumpang.

“Takziah bukan bermaksud kematian saja, tetapi bencana yang menimpa ahli keluarga berkenaan,” katanya.

Sementara itu, Setiausaha Dewan Ulama Pas Pusat, Datuk Nik Mohd Zawawi Saleh mengharapkan supaya ahli keluarga mangsa tabah dan kuatkan semangat.

“Sekiranya ditakdirkan penumpang pesawat MH370 mati, kita harap ALLAH SWT mengampunkan dosa-dosa mereka.

“Dalam situasi ini juga, penumpang-penumpang dan anak kapal itu dikira sebagai syahid akhirat,” katanya. -sinarharian

Nasib malang yang menimpa pesawat Malaysia Airlines MH370 menimbulkan kemarahan warga China terutama apabila dua pertiga daripada jumlah penumpang adalah rakyat negara itu. Gambar fail Reuters.Agensi pelancongan di China melaporkan penurunan ketara bilangan pelancong China ke Malaysia, lapor South China Post.


Ada antara mereka, termasuk selebriti meminta pengunjung memboikot lawatan mereka ke destinasi popular Malaysia sejak kehilangan pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370.

“Dalam masa dua minggu selepas kejadian, kami melihat penurunan pengunjung dari utara China ke Malaysia sebanyak 50% berbanding tempoh sama tahun lalu termasuk pelancong individu dan berkumpulan,” kata Dun Jidong pengurus pemasaran kanan di Ctrip.com kepada South China Post.


Menurut laporan itu, tiga agensi pelancongan terkemuka seperti China International Travel Service, China Youth Travel Service dan BTG International Travel and Tours turut melaporkan penurunan sama.

“Impaknya melarat ke destinasi utama di Asia Tenggara. Kebanyakan pakej pelancongan kami termasuk Malaysia dan Thailand, pelancong enggan pergi ke sana bukan sahaja kerana MH370 tetapi pergolakan politik Thailand,” kata agen pelancongan yang enggan namanya didedahkan kepada akhbar itu.

Menteri Pelancongan, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz di sidang Dewan Rakyat pada Isnin berkata, kementeriannya mengambil tindakan menghentikan segala jelajah promosi Tahun Melawat Malaysia 2014 bagi menghormati perasaan dan sensitiviti ahli keluarga 239 penumpang dan anak kapal MH370.

Katanya, insiden kehilangan pesawat MAS MH370 menjejaskan bilangan pelancong yang datang ke negara ini terutamanya dari China.

Beliau berkata, dengan insiden yang berlaku agak mustahil untuk Kementerian Pelancongan meneruskan jejalah promosi Tahun Melawat Malaysia yang mensasarkan 28 juta pelancong datang ke Malaysia.

Namun, South China Post melaporkan sebuah resort di Kota Kinabalu masih belum terjejas setakat ini, kata seorang pekerja di sana.

“Kebanyakan pelanggan kami menempah bilik mereka satu atau dua bulan awal. Kami mungkin melihat kesan sebenar dalam satu atau dua bulan lagi,” kata Aaron Chang, pengurus projek di KK-Suites Residence.

Tourism Malaysia berkata, 1.79 juta pelancong China melawat Malaysia tahun lalu mencatatkan 15% kenaikan secara tahunan.

China merupakan negara ketiga terbesar mengunjungi Malaysia dan penyumbang kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).

Akhbar itu turut melaporkan bintang filem terkenal di China, Chen Kun menggesa orang ramai mengelak mengunjungi Malaysia berdasarkan satu kirimannya di laman sosial.

“Saya akan mula memboikot dari hati saya yang paling dalam terhadap sebarang komersial dan pelancongan berkaitan Malaysia. Ini yang terakhir sehingga kerajaan Malaysia menanggalkan teropong mereka dan menceritakan kebenaran,” katanya.

Chen mempunyai lebih 70 juta pengikut di laman sosial dan kirimannya dikirimkan semula sebanyak 70,000 kali dengan mendapat 30,000 komen yang kebanyakannya menyokong cadangan itu.

Seorang ahli perniagaan di Shanghai, Wang Dezhang berkata kepada South China Post, sesetengah pelancong membatalkan tempahan mereka dengan isterinya bersama 14 ibu bapa lain bersama keluarga mereka turut membatalkan rancangan ke Malaysia pada Julai ini.

“Kami sudah menempah segalanya namun membatalkannya kerana menimbangkan faktor keselamatan,” katanya.

Agensi pelancongan, China Youth Travel Service juga menghentikan kerjasama dengan MAS bagi pakej pelancongannya ke Kota KInabalu dan menjanjikan pulangan penuh wang kepada pelanggan yang berhasrat untuk membatalkan rancangan mereka, menurut akhbar itu.

“Selepas insiden MH370, hampir tiada pelancong yang bertanya tentang Malaysia meskipun ia musim yang sesuai untuk ke sana,” kata pengarah pemasaran syarikat itu, Ge Lei kepada akhbar berkenaan. - 27 Mac, 2014.
-TheMalaysianInsider


Keluarga penumpang pesawat Malaysia Airlines penerbangan MH370 kini berada pada tahap menerima kenyataan mengenai insiden itu dengan bersyarat, kata Timbalan Pengarah Jabatan Pengurusan Psikologi, Jabatan Perkhidmatan Awam, Dr Abdul Jalil Hassan.

Beliau berkata, apa yang dimaksudkan dengan penerimaan bersyarat itu ialah pada situasi sekarang ahli keluarga hanya dapat menerima kenyataan perkembangan terbaru insiden itu jika terdapat bukti berkaitan.

"Bagaimanapun terdapat juga ahli keluarga yang boleh menerima perkembangan dengan hati terbuka," katanya kepada pemberita di Hotel Everly di Putrajaya, hari ini.


Bagaimanapun, katanya, berhadapan dengan keluarga penumpang pada hari ke-18 semakin mudah kerana pihaknya mendekati mereka sejak hari pertama kejadian.

Beliau berkata, mereka yang dapat menerima sebarang perkembangan dengan hati terbuka dapat menangani serta menerima hakikat dengan cepat berbanding dengan penerimaan secara bersyarat.

Katanya, kaedah kaunseling kepada keluarga yang menghadapi apa jua krisis atau insiden juga kebiasaannya terbahagi kepada dua cara iaitu emosi dan kognitif.

Abdul Jalil berkata, kebiasaannya penyampaian secara emosi banyak digunakan untuk mereka yang berpendidikan sederhana manakala kognitif iaitu bersertakan bukti untuk yang berpendidikan tinggi. 
- Bernama, 27 Mac, 2014.
-TheMalaysianInsider
VIDEO - Raja Bomoh seru mayat MH370 supaya timbul...
Rabu, Mac 26, 2014 | Author: Tuk Kiyai



Bila la gamaknya pihak berkuasa agama nak cekup si bomoh ni?

Keluarga MH370 bergelut dengan polis
Rabu, Mac 26, 2014 | Author: Tuk Kiyai



BEIJING - Berpuluh-puluh keluarga penumpang sebuah pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) bergelut dengan polis di sini semalam selepas mereka menuduh kerajaan Malaysia berbohong berhubung misi pencarian pesawat itu.

Perkembangan tersebut berlaku sehari selepas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengesahkan bahawa penerbangan pesawat Boeing 777-200ER itu berakhir di selatan Lautan Hindi, lebih 2,000 kilometer dari bandar raya Perth di Australia.

"Kira-kira 20 hingga 30 penunjuk perasaan membaling botol air ke Kedutaan Malaysia di sini dan cuba menyerbu masuk ke dalam bangunan kedutaan," kata beberapa saksi.

Tunjuk perasaan itu berakhir selepas beberapa jam apabila polis mengarahkan mereka supaya bersurai.

Para penunjuk perasaan itu diarah untuk menaiki beberapa buah bas dan beredar dari lokasi tersebut dengan diiringi pihak polis.

BEBERAPA keluarga penumpang MH370 berhimpun di depan Kedutaan Malaysia di Beijing semalam.


Sebelum beredar, saudara-mara penumpang pesawat MH370 itu berarak sambil membawa sepanduk dan melaungkan kata-kata: "Kerajaan Malaysia menipu kami dan Malaysia kembalikanlah saudara-mara kami."

Beberapa orang membawa kain rentang yang meminta kerajaan Malaysia memberitahu maklumat yang benar tentang misi pencarian tersebut.

"Kenapa mereka (kerajaan Malaysia) membuat kami menunggu terlalu lama," kata salah satu kain rentang tersebut.

Pesawat MH370 itu didapati hilang dari dikesan radar pada 8 Mac lalu ketika dalam penerbangan dari Kuala Lumpur menuju ke sini.

Seramai 227 penumpang dan 12 kru berada di dalam pesawat itu.

Dalam pesawat itu, terdapat 153 penumpang yang merupakan warga China.

Sebuah kumpulan yang dilaporkan mewakili keluarga para penumpang warga China mengeluarkan kenyataan mengkritik kerajaan Malaysia.

Mereka menuduh Malaysia cuba melengah-lengahkan berhubung kehilangan MH370 dan menipu mereka.

Kumpulan tersebut menamakan diri mereka sebagai Jawatankuasa Keluarga Penerbangan Malaysia MH370. - Agensi

-Kosmo
MH370: Implikasi Mengisytiharkan Kematian
Selasa, Mac 25, 2014 | Author: Tuk Kiyai


1) PM Najib sudah umum MH370 berakhir terhempas di Koredor Selatan lautan Hindi, denganbantuan radar satelit dan method tercanggih dari Britain.

2) Bangkai pesawat, serpihan pesawat, atau apa-apa sahaja daripada pesawat, belum ditemui, apatah lagi kotak hitam. Jika ada kematian, mayat dan jenazah, satu pun belum ditemui.

3) Status masih andaian. Andaian dibuat melalui hasil siasatan isyarat ping menggunakan teknik berdasarkan kesan Doppler, yang menerangkan bagaimana gelombang perubahan kekerapan relatif kepada pergerakan pemerhati.

4) Sekonyong-konyong PM Malaysia membuat pengumuman. mengucap takziah dan meminta kita beri ruang kepada waris. Tidak semena-mena fatwa ditagih untuk mendirikan solat jenazah. Tanpa ragu-ragu, Johor kibar bendera separuh tiang, sebagai isyarat berkabung.

5) Bagi umat Islam, ruang empat tahun diberikan kepada waris sebelum mengisytiharkan mangsa itu mati, selagi tidak ditemui jenazahnya atau apa-apa bukti soheh akan kematiannya. Namun tidak salah jika pihak berkuasa mengisytiharnya lebih awal berdasarkan faktor-faktor yg relevan.

6) Apa implikasinya? kenapa perlu ada pengisytiharan kematian dalam hal ini? Kenapa perlunya pengisyitiharan itu dibuat dengan penuh hati-hati dan mengkaji segala faktor kemungkinan?

7) Implikasinya besar, terhadap hukum syariat kepada ahli waris yg terbabit. Contohnya: dari segi hubungan suami isteri, jika si suami diisytihar mati, maka si isteri mesti ber'eddah bermula dari tarikh diisytiharkan mati itu. Pantang larang 'eddah kematian suami mesti dipatuhi.

8 ) Empat bulan 10 hari selepas tarikh pengisytiharan kematian, yakni selepas selesai tempoh 'eddah, si isteri itu boleh berkahwin dengan mana-mana lelaki lain yang layak dikahwininya.

9) Andai kata selepas 6 bulan kemudiannya, MH370 sebenarnya ditemui di daratan akibat dihijack (andaian), si suami yg diisytihar mati itu masih hidup dan pulang ke rumah, bagaimana pula halnya dgn isteri itu yg sudah bersuami baru?

10) Para ulamak sudah pun menyelesaikan kes ini seperti yg dihurai dalam kitab-kitab fiqh. Sebaik sahaja suami laama itu sah hidup dan kembali, maka secara serta merta pernikahan dgn suami baru terbatal. malah jika 10 tahun kemudian baru duami yg dianggap mati itu muncul sedangkan si isteri sudah milik anak bersama suami baru, maka pernihakan mereka tetap terbatal dgn pulangnya suami lama yg 'hidup semula'.

11) Anak-anak bersama suami baru, di-bin-kan kepada suami baru. Bukan anak zina. pernikahan mereka sah, anak-anak mereka sah. Cuma pernikahan mereka terbatal dek kemunculan semula suami lama yg pernah diisytihar mati.

12) Pengisyitiharan mati juga memberi kesan kepada soal zolat jenazah, pembahagian harta pusaka, dan beberapa hukum syariat yg lain.

13) Justeru itu, pihak majlis fatwa perlu manilai semua faktor sebelum terus mengeluarkan fatwa dengan hanya bersandarkan pengumuman PM Najib dan data satelit semata-mata.

Sekian

p/s: Artikel ini ditulis sebelum majlis fatwa mengumumkan fatwa untuk solat jenazah kepada mangsa MH370. Jika ada kesalahan penyampaian mengenai hukum syariat dalam artikel ini, anda diminta memberi teguran dan pembetulan dengan segera.

Wallhu a'lam.

MH370- Lapan saintis SENJATA China antara penumpang MH370?
Selasa, Mac 25, 2014 | Author: Tuk Kiyai

Marilah kita sama sama membaca untuk mengetahui kepentingan penumpang Mh370 kepada Amerika. Gua memang tidak percaya walau seincipun kapal terbang MAS itu terhempas di Lautan Hindi atau mana-mana sahaja. Banyak petunjuk menjurus kepada konspirasi Amerika dengan sokogan propaganda oleh barua-baruanya United Kingdom, Australia dan India

Gua tetap tidak dapat menerima pellet kayu yang dijumpai di Koridor Selatan sebagai bukti MH 370 terhempas di situ.  kayu itu sapa pun boleh letakkan.

Jauh di sudut hati gua mempunyai naluri Diego Garcia adalah tempat MH 370 dileraikan seperti tertulis dalam artikel di bawah.. Penumpang dan kargonya dipindahkan.

Penumpang yang diperlukan dipindahkan ke destinasi pilihan. Yang tak diperlukan adalah saksi yang jadi liabiliti kepada perampas. Apa nasib mereka???


Have you heard of this conspiracy theory re the disappearance of MH 370? The story goes like this:

The American is withdrawing from the Afghanistan, one of their command and control system (used for controlling the pilotless drones) was hijacked by the Talebans when the American transport convoy was moving down from one of the hill top bases. The Talebans ambushed the convoy and killed 2 American Seal personnel, seized the equipment/weapons, including the command and control system which weighed about 20 tons and packed into 6 crates. This happened about a month ago in Feb 2014.

What the Talebans want is money. They want to sell the system to the Russian or the Chinese. The Russian is too busy in Ukraine. The Chinese are hungry for the system's technology. Just imagine if the Chinese master the technology behind the command and control system, all the American drones will become useless. So the Chinese sent 8 top defense scientists to check the system and agreed to pay millions for it.

Sometime in early Mar 2014, the 8 scientists and the 6 crates made their way to Malaysia, thinking that it was the best covert way to avoid detection. The cargo was then kept in the Embassy under diplomatic protection. Meanwhile the American has engaged the assistance of Israeli intelligence, and together they are determined to intercept and recapture the cargo.

The Chinese calculated that it will be safe to transport it via civilian aircraft so as to avoid suspicion. After all the direct flight from KL to Beijing takes only 4 and half hours, and the American will not hijack or harm the civilian. So MH370 is the perfect carrier.

There are 5 American and Israeli agents onboard who are familiar with Boeing operation. The 2 "Iranians" with stolen passports could be among them.

When MH370 is about to leave the Malaysian air space and reporting to Vietnamese air control, one American AWAC jammed their signal, disabled the pilot control system and switched over to remote control mode. That was when the plane suddenly lost altitude momentarily.

How the AWAC can do it ? Remember 911 incident ? After the 911 incident, all Boeing aircraft (and possibly all Airbus) are installed with remote control system to counter terrorist hijacking. Since then all the Boeing could be remote controlled by ground control tower. The same remote control system used to control the pilotless spy aircraft and drones.

The 5 American/Israeli agents soon took over the plane, switched off the transponder and other communication system, changed course and flew westwards. They dare not fly east to Philippines or Guam because the whole South China Sea air space was covered by Chinese surveillance radar and satellite.

The Malaysian, Thai and Indian military radars actually detected the unidentified aircraft but did not react professionally.

The plane flew over North Sumatra, Anambas, South India and then landed at Maldives (some villagers saw the aircraft landing), refuelled and continued its flight to Garcia Deigo, the American Air Base in the middle of Indian Ocean. The cargo and the black box were removed. The passengers were silenced via natural means, lack of oxygen. They believe only dead person will not talk. The MH370 with dead passengers were air borne again via remote control and crashed into South Indian Ocean, make it to believe that the plane eventually ran out of fuel and crashed, and blame the defiant captain and copilot.

The American has put up a good show. First diverting all the attention and search effort in the South China Sea while the plane made their way to Indian Ocean. Then they came out with some conflicting statement and evidence to confuse the world. The Australian is the co-actor.


The amount of effort put up by China, in terms of the number of search aircraft, ships and satellites, searching first the South China Sea, then the Malacca Straits and the Indian Ocean is unprecedented. This showed that the China is very concerned, not so much because of the many Chinese civilian passengers, but mainly the high value cargo and its 8 top defense scientists.

Don't believe the story? I don't expect you to but let's wait and see how the episode unveils itself. Or perhaps it will never be known until the next Snowden emerges.

Of all the theories this is the most believable and answers most of the lingering questions..

Privided the february incident are true...

Gua memang sedih jika kerajaan Malaysia turut jadi macai Amerika.

-Sumber
Mengapa dan bagaimana MH370 berakhir di Lautan Hindi?
Selasa, Mac 25, 2014 | Author: Tuk Kiyai



Kesan Doppler membantu penyiasat menentukan penerbangan MH370 di selatan Lautan Hindi tetapi mereka masih hairan mengenai sebab-sebab pesawat Malaysia Airlines bertentangan daripada destinasi yang ditujui - Beijing.

Mengapa Boeing 777-200ER yang membawa 239 orang berakhir di Lautan Hindi? Bagaimana pesawat penumpang bersaiz lebar berpaling daripada rutin penerbangan menjadi "misteri penerbangan yang belum pernah berlaku sebelum ini"? Dan, siapa yang melakukannya?

Ini merupakan persoalan utama dalam minda penyiasat dan keluarga 239 orang penumpang dan anak kapal MH370 yang terbang dari Kuala Lumpur ke Beijing pada awal pagi 8 Mac tetapi hilang selepas sejam di udara.


Selepas 16 hari misi mencari antarabangsa yang bermula di Laut China Selatan, data satelit komunikasi penyiasat British dan serpihan ditemui satelit Amerika Syarikat, China dan Perancis akhirnya kedudukan terakhir MH370 dikenal pasti iaitu di bahagian selatan Lautan Hindi.

Mengapa dan bagaimana MH370 berakhir di kawasan pedalaman perairan itu hanya akan diketahui selepas penyiasat menemui kotak hitam pesawat Malaysia yang didaftarkan sebagai 9M-MRO itu.

Sehingga ia ditemui, usaha untuk mengesan laluan pesawat MH370 itu sebelum hilang daripada radar di Kota Baru ke Lautan Hindi menjadi sesuatu yang menakjubkan dengan sendirinya.

Agensi berita antarabangsa Reuters melaporkan satelit British Inmarsat menggunakan satu fenomena gelombang ditemui pada abad ke-19 untuk menganalisis tujuh ping yang berjaya dikesan satelitnya daripada pesawat Malaysia Airlines untuk menentukan destinasi akhir.

Penemuan terakhir itu mendorong Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak untuk membuat kesimpulan pada Isnin malam bahawa pesawat berusia 11 tahun itu terhempas beribu batu daripada Malaysia di selatan Lautan Hindi dan menyebabkan semua 239 penumpang dan anak kapal terbunuh.

Isyarat Ping, secara automatiknya dihantar setiap jam daripada pesawat selepas seluruh sistem komunikasi berhenti, menunjukkan ia terus terbang selama beberapa jam selepas ia hilang dari laluan penerbangan Kuala Lumpur ke Beijing.

Dari masa isyarat untuk sampai ke satelit dan sudut dongakan, Inmarsat dapat menyediakan dua lengkok, satu di utara dan satu di selatan mengenai kemungkinan arah pesawat itu terbang.

Saintis Inmarsat kemudian menyiasat isyarat ping menggunakan teknik berdasarkan kesan Doppler, yang menerangkan bagaimana gelombang perubahan kekerapan relatif kepada pergerakan pemerhati dalam kes satelit ini, kata jurucakap.

Cawangan Siasatan Kemalangan Udara Britain turut terlibat dalam analisis ini.

Kesan Doppler adalah mengapa bunyi siren kereta polis berubah selepas mendekati atau memotong pemerhati.

"Kami kemudian mengambil data yang kami dapati dari pesawat dan diplotkan terhadap kedua-dua trek, dan ia berat ke trek selatan," kata Jonathan Sinnatt, ketua komunikasi korporat Inmarsat kepada Reuters.

Katanya, syarikat itu kemudian membandingkan teori laluan penerbangan dengan data diterima daripada Boeing 777 yang diketahui terbang laluan sama, dan ia dipadankan dengan tepat.

Beliau berkata, penemuan itu disemak dengan syarikat satelit lain sebelum diserahkan kepada penyiasat pada Isnin.

Jumlah data - hanya isyarat ping diterima oleh satelit tunggal setiap jam atau lebih - bermakna teknik seperti triangulasi menggunakan beberapa satelit atau GPS (Sistem Penentu Kedudukan Global) tidak boleh digunakan untuk menentukan laluan penerbangan pesawat.

Mengesan

Ketua Pegawai Eksekutif All Source Analysis, Stephen Wood, berkata seolah-olah para penyiasat mengecilkan kawasan pencarian. "Tetapi ia masih kawasan besar yang mereka perlu lakukan pencarian," katanya.

Katanya, insiden ini mungkin merangsang kajian semula peraturan penerbangan, terutamanya berkaitan dengan peralatan komunikasi dan keupayaan untuk mematikan transponder pesawat.

Tetapi masih terlalu awal untuk mengatakan apa-apa kerana belum diketahui apa yang menyebabkan kapal terbang untuk beralih daripada laluan asal.

"Insiden seperti ini akan menyebabkan sesiapa sahaja yang menerbangkan pesawat komersial dengan penumpang akan menuntut kaedah baru untuk mengesan kargo berharga mereka," kata Wood, seorang bekas pegawai perisikan Amerika Syarikat (AS) yang mengetuai unit analisis DigitalGlobe Inc , sebuah firma imej satelit, sehingga Julai 2013. – 25 Mac, 2014.
-TheMalaysianInsider


P/s: Bermulalah episod besar dalam sejarah Malaysia. Tragedi ini tidak akan berakhir di sini dan akan menghadapi situasi rumit. Si dalang yang melakukan perkara ini tidak akan diam begitu sahaja dan Kerajaan Malaysia perlu membongkar dalang tersebut.
  Jika benar MH370 terhempas ke dalam Lautan Hindi, ia diibaratkan mencari sebatang jarum di dalam Sungai Kelantan....
PM Sahkan MH370 Terhempas di Lautan Hindi
Isnin, Mac 24, 2014 | Author: Tuk Kiyai


Penerbangan MH370 berakhir dan terhempas di tengah Lautan Hindi....
Demikian kenyataan Perdana Menteri sebentar tadi.. 
Perdana Menteri juga mengumumkan bahawa bukti-bukti sedia ada mencadangkan kedudukan terakhir MH370 di pertengahan Lautan Hindi, di sebelah Barat Perth.


Perdana Menteri Australia, Tony Abbott menelefon Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Razak hari ini mengesahkan penemuan dua objek di kawasan pencarian, kemungkinan serpihan milik penerbangan MH370 yang hilang, kata Datuk Seri Hishammuddin Hussein.

Pemangku menteri pengangkutan itu mengesahkan perkara itu pada sidang media hari ini di Pusat Dagangan Dunia Putra, Kuala Lumpur hari ini.

"Hari ini, Perdana Menteri Australia telah menghubungi Perdana Menteri memberitahu mengenai penemuan dua objek di kawasan pencarian.

"Dua objek tersebut berbentuk bulat dan segi empat," kata Hishammuddin.

Hishammuddin berkata kemungkinan Kapal Tentera Laut Diraja Australia, HMAS Success yang terlibat dalam misi pencarian dan menyelamat akan tiba di lokasi objek tersebut ditemui hari ini atau esok.

"HMAS Success ketika ini berada di kawasan tersebut dan kemungkinan objek tersebut dapat diambil dalam tempoh beberapa jam atau mungkin seawal pagi esok," katanya.

Dua objek tersebut menurut Hishammuddin dikesan menerusi radar milik HMAS Success yang berada di kawasan pencarian tersebut.

Ketika ini, enam kapal dan tiga helikopter milik Malaysia dikerahkan ke kawasan pencarian bahagian utara di sebelah koridor selatan Perth.

Pihak berkuasa Malaysia meminta Canberra mengambil tanggungjawab mencari di "Koridor Selatan" dalam usaha mencari Boeing 777 yang hilang pada pagi 8 Mac semasa perjalanan ke Beijing, China dengan 239 penumpang itu.

Satelit Australia sebelum ini mendedahkan penemuan dua imej satelit yang dipercayai tenggelam timbul di permukaan air.

Kerajaan Malaysia percaya, pesawat itu secara sengaja ditukar hala tujunya dan terbang beberapa jam selepas keluar daripada laluan asalnya – sama ada ke utara Asia Tengah atau ke selatan di Lautan Hindi.

Lautan Hindi yang ketiga terbesar di dunia mempunyai kedalaman purata lebih daripada 12,000 kaki atau dua batu (3.6 kilometer).

Ia lebih dalam daripada Laut Atlantik di mana masa dua tahun diambil untuk mencari bangkai pesawat Air France di dasar laut yang hilang pada 2009 walaupun serpihan terapung dapat dilihat dengan cepat di lokasi kemalangan.

Setakat ini, operasi mencari oleh tentera laut dan pesawat yang melibatkan lebih 10 negara gagal mencari MH370 yang hilang sejak 8 Mac lalu selepas berlepas dari Kuala Lumpur ke Beijing dan mengalihkan laluan penerbangan dari laluan asal.

Selepas mendapat maklumat tersebut, Hishammuddin memberitahu empat pesawat telah dikerahkan ke barat daya Perth yang berkeluasan 2,500 kilometer. – 24 Mac, 2014

-TheMalaysianInsider


Penggubal undang-undang Amerika Syarikat (AS) mengkritik Malaysia tentang apa yang mereka gambarkan sebagai kerjasama suram dalam mencari pesawat MH370, lapor Wall Street Journal (WSJ) pagi ini.

Penerbangan Malaysia Airlines Boeing 777-200ER membawa 239 penumpang apabila hilang pada 8 Mac semasa dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing.


Nasib pesawat tersebut masih belum diketahui selepas 16 hari operasi mencari dan menyelamat antarabangsa dari Lautan Hindi hingga Laut China Selatan.

"Saya fikir semua pihak mahu kerajaan Malaysia lebih terbuka dalam berkongsi maklumat yang mereka perolehi," kata Patrick Meehan daripada parti Republikan, ahli Jawatankuasa Keselamatan Dalam Negeri kepada CNN.

"Laporan yang saya terima adalah mengecewakan," Meehan dipetik berkata dalam laporan WSJ. "Kami hanya diberikan sedikit maklumat."

Michael McCaul ahli parti Republikan (Texas), pengerusi jawatankuasa sama menuduh Malaysia terkial-kial dalam pencarian awal.

McCaul memberitahu Fox News semalam beliau percaya pesawat MH370 berada di Lautan Hindi.

"Saya fikir kerajaan Malaysia membuang masa memberikan tumpuan di laluan utara di Teluk Thailand, Kazakhstan," katanya.

"Ia akan dikesan oleh radar dan kita tahu tentang itu. Saya tahu tentang imej satelit yang diberikan kepada Malaysia, dan kami membuang masa berharga selama seminggu di rantau itu apabila sebenarnya ia berada di selatan Lautan Hindi," beliau dipetik berkata dalam akhbar perniagaan itu.

Timbalan Penasihat Keselamatan Dalam Negeri Presiden Barack Obama, Tony Blinken bagaimanapun memuji Malaysia, China dan negara lain kerana bekerjasama dalam misi pencarian itu.

"Kita melihat negara-negara bekerjasama dalam cara yang mereka tidak pernah lakukan sebelum ini," kata Blinken kepada CNN.

Tetapi Blinken mengatakan selepas dua minggu, masih belum ada "teori kukuh" tentang apa yang terjadi kepada pesawat MH370.

Malaysia mendedahkan semalam Perancis mempunyai imej satelit yang menunjukkan objek terapung, berpotensi sebagai serpihan di kawasan pencarian utama pesawat MH370 di Lautan Hindi bagi Australia.

Pegawai kerajaan Australia berkata semalam, salah sebuah kapal terbang yang digunakan untuk mencari pesawat MH370 dapat mengesan palet kayu kargo bersama-sama tali pinggang atau tali di kawasan terpinggir Lautan Hindi.

Objek itu dilihat oleh salah satu pesawat awam yang membantu mencari Boeing 777-200ER pada Sabtu.

Agensi berita AFP melaporkan pihak Berkuasa Keselamatan Maritim Australia (AMSA) mengesahkannya sebagai "visual pertama dilihat dalam carian setakat ini".

Dibantu oleh beberapa negara lain, AMSA sedang melakukan "pencarian berkaedah" di kawasan perairan seluas 59,000 kilometer persegi.

Mereka sedang mencari objek besar yang ditemui satelit pada 16 dan 18 Mac.

Kementerian Pengangkutan Malaysia mengatakan Australia, China dan Perancis sudah mengeluarkan imej satelit yang berkemungkinan besar objek boleh dikaitkan dengan MH370.

China sudah menghantar kapal mereka untuk mencari pesawat tersebut, menambah kepada kapal tentera laut Britain dan Australia yang sudah mula mencari.

Jika pesawat terhempas di lautan, penyiasat berharap untuk mengenalpasti kawasan terhempas tersebut sebelum kotak hitam pesawat berhenti memberikan isyarat – kebiasaannya selepas 30 hari.

Kotak hitam pesawat amat penting untuk mengetahui apa yang sebenarnya berlaku kepada Boeing 777 dengan 239 penumpang dan anak kapalnya dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing itu. – 24 Mac, 2014.-The MalaysianInsider



NEW DELHI - INDIA. Sebuah pesawat MAS yang membawa 180 penumpang dan anak kapal terselamat daripada mengalami bencana apabila sekumpulan itik merempuh cermin hadapannya ketika mendarat di Lapangan Terbang Antarabangsa Tribhuvan (TIA) pada Jumaat malam.


Portal berita Nepal kantipuronline.com. pada Sabtu memetik pihak berkuasa lapangan terbang sebagai berkata kejadian pada pukul 10.45 malam itu menyebabkan hujung Landasan 02 dipenuhi serpihan kaca.


Tiada laporan mengenai kecederaan yang dialami mereka yang menaiki pesawat MH-144 dari Kuala Lumpur ke Kathmandu itu.

Petugas kokpit pesawat itu bagaimanpun dikatakan tidak segera memaklumkan kejadian tersebut kepada Pengawal Trafik Udara (ATC).


Kapten pesawat berkenaan bagaimanapun mengesahkan ia "disyaki melanggar unggas", selepas anak kapal Jet Airways melaporkan kejadian itu kepada pihak berkuasa lapangan terbang, kata laporan itu.


Juruterbang MAS terbabit dipercayai mungkin dikenakan tindakan kerana tidak segera melaporkan kejadian tersebut.


"Kejadian itu terdedah selepas seorang juruterbang Jet Airways, yang mendaratkan pesawatnya beberapa minit selepas pesawat MAS, memaklumkan kepada kami beliau ternampak serpihan kaca berselerak di landasan," kata seorang pegawai ATC yang enggan dikenali.


Para pegawai TIA yang membuat pemeriksaan menjumpai sekurang-kurangnya 10 bangkai itik serta kepingan kaca di landasan. Serpihan kaca itu kemudian dibuang dan lapangan terbang tersebut kembali beroperasi 30 minit kemudian.


Para pegawai menjumpai dua lagi bangkai itik ketika melakukan pemeriksaan rutin pada pagi Sabtu.


“Ini kali pertama kami melihat begitu banyak itik di kawasan lapangan terbang ini," kata seorang pegawai yang mengesyaki unggas itu mungkin itik penghijrah.


MAS membatalkan penerbangannya ke Kuala Lumpur yang dijadualkan pada pukul 11 malam Jumaat.


Semua penumpang yang menempah penerbangan itu ditempatkan di hotel Soaltee, Annapurna dan Hyatt Regency. Pesawat berkenaan berlepas pulang ke Kuala Lumpur pada pukul 3:30 petang Sabtu setelah dibaiki.


Sementara itu, pegawai ATC berkata pengurus besar TIA telah dimaklumkan tentang kejadian tersebut dan beliau mengesyorkan tindakan dikenakan terhadap juruterbang MAS terbabit kerana tidak membuat laporan segera tentang kejadian itu.


“Juruterbang berkenaan sepatutnya memaklumkan kejadian itu dengan segera kepada pihak berkuasa lapangan terbang bagi mengelak kejadian tidak diingini," kata pegawai itu.


Lebih 75 kejadian pesawat berlanggar dengan unggas ketika berlepas atau mendarat berlaku di TIA sejak 1990.


Tiga daripadanya mengakibatkan kerosakan besar terhadap pesawat. Walaupun sebuah pesawat Airbus A300 Thai Airways dan sebuah pesawat Dc-10 Biman Bangladesh terselamat daripada nahas pada 1996 dan 2010, 19 orang maut apabila pesawat Dornier Sita Air terhempas pada September 2012.


Sementara itu, di KUALA LUMPUR, MAS hari ini mengesahkan penerbangan MH114nya dari Kuala Lumpur ke Kathmandu pada 21 Mac lepas telah dilanggar oleh sekumpulan unggas semasa menghampiri Lapangan Terbang Antarabangsa Tribhuvan.


Pengurus Perhubungan Media MAS Khairunnisak Dzun Nurin dalam satu kenyataan di sini berkata sebaik sahaja mendarat pesawat itu telah diperiksa oleh jurutera bertugas.


Beliau berkata penutup lensa lampu mendarat pesawat itu yang pecah dan bukannya cermin hadapan seperti dilaporkan.


"Pesawat itu tidak dibenarkan terbang pada malam itu dan penutup lensa yang pecah itu telah diganti," katanya. - Bernama
-SinarHarian


Kementerian Pengangkutan hari ini memberitahu Perancis menerima imej satelityang menunjukkan objek terapung di kawasan pencarian utama pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370) di Lautan Hindi.

“Malaysia menerima imej satelit baru dari pihak berkuasa Perancis yang menunjukkan terdapatnya objek di koridor selatan.

“Imej tersebut kemudiannya diserahkan kepada pusat koordinasi penyelamat Australia,” katanya dalam satu kenyataan petang ini.

Pesawat MH370 membawa 12 anak kapal dan 227 penumpang hilang daripada radar pada jam 1.20 pagi, 8 Mac lalu.

Meskipun operasi mencari dan menyelamat (SAR) hari ini memasuki hari ke-16, masih belum ada perkembangan baru mengenai di mana pesawat itu berada.

Awal hari ini, pihak berkuasa Australia menemui palet kargo kayu bersama tali pengikatnya di selatan Lautan Hindi.

AFP melaporkan pihak Keselamatan Maritim Australia (Amsa) mengesahkan objek itu dilihat oleh pesawat awam.

Dengan bantuan negara lain, Amsa mengadakan kajian methodologi terhadap 59,000 kilometer persegi keluasan laut.

Dalam kenyataan sama, Kementerian Pengangkutan berkata Australia akan menerbangkan lapan pesawat ke koridor selatan bagi mengadakan carian secara visual.

"Bagaimanapun, pada 2.30 petang waktu tempatan, Australia memberitahu tiada objek baru yang ditemui," katanya.

Kenyataan itu juga menyebut Australia, China dan Perancis mengeluarkan imej satelit masing-masing yang berkaitan dengan MH370.

Katanya, imej objek yang didapati semuanya ditemukan di koridor selatan. – 23 Mac, 2014.
-TheMalaysianInsider
Penyokong BN ganas, cuba tumbuk Anwar
Ahad, Mac 23, 2014 | Author: Tuk Kiyai



KAJANG 23 MAC : Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim cuba diserang sekumpulan pengundi BN sebaik sahaja beliau tiba di Sungai Sekamat.

Menurut Pengarah Pilihanraya PAS, Dr Mohd Hatta Ramli berkata serangan tersebut cuba dilakukan sebaik sahaja Anwar turun daripada kereta dan berjalan menuju ke pusat pengundian Sungai Sekamat.

“Kiri kanan ada penyokong BN, penyokong Pakatan pun ada, tapi tiba-tiba mereka datang kearah Datuk Seri Anwar dan cuba untuk memukul beliau, tapi keadaan itu sempat ditepis oleh Datuk Seri(Anwar) sendiri dan beberapa penyokong yang lain.

“Mereka dilihat tidak menggunakan apa-apa objek semasa menyerang Datuk Seri, tapi tindakan mereka tu memang tidak ada sebab, datang menyerbu secara tiba-tiba.” katanya ketika dihubungi, hari ini.

Namun selepas itu, keadaan masih lagi terkawal selepas pihak polis dan pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) tiba bagi meleraikan pergaduhan di kawasan tersebut. -KeadilanDaily
BN Mendahului.... Video Inside
Ahad, Mac 23, 2014 | Author: Tuk Kiyai




BN mendahului dengan kempen lucah dan fitnah....
Spender jadi bahan kempen...United Malay No Otak!!
Umno, lucah, dan fitnah berpisah tiada....



  PKR kekal Kajang, majoriti kurang

Peti undi mula dibawa masuk ke pusat penjumlahan di Kompleks Sukan Bandar Baru Bangi, yang dikawal ketat oleh pasukan keselamatan.

Menurut Suruhanjaya Pilihan Raya, keputusan bagi pilihan raya kecil DUN Kajang dijangka akan dapat diketahui seawal jam 9 malam.

Jumlah keseluruhan yang keluar mengundi hari ini adalah 72 peratus, lebih rendah dari angka 87 peratus yang direkodkan dalam pilihan raya umum 5 Mei tahun lalu.

LAPORAN LANGSUNG

 9pm Pusat operaso MCA Sungai Chua - naib presiden MCA Chew Mei Fun menerima kekalahan di DUN Kajang.

Beliau mengucapkan tahniah kepada presiden Wan Azizah.

Bagaimanapun, MCA mencapai dua sasaran - untuk mengurangkan majoriti PKR dan meningkatkan sokongan masyarakat Cina kepada MCA.

8.53pm Wan Azizah tiba di pusat penjumlahan dan SPR dijangka akan mengumumkan keputusan rasmi.

Petugas TNB dilihat berada di kawasan ini bagi mengelakkan berlaku kejadian bekalan elektrik putus.

8.52pm Bilik gerakan PKR -  Fahmi Fadzil berkata PKR secara tidak rasmi berjaya menang atau mengurangkan majoriti empat kawasan kubu kuat Umno sebelum ini.

Menurut beliau PKR merampas daerah mengundi Sg Sekamat dengan 45 undi (sebelum ini tewas dengan 239 undi) dan juga daerah mengundi Taman Delima dengan 3 undi (sebelum ini tewas dengan 123 undi).

"Di Sg Kantan dulu kita kalah 420 undi tetapi sekarang berkurang kepada 225 manakala di Daerah Mengundi Batu 10 Cheras (157) sekarang berkurang kepada 151," kata beliau.

8.40pm Tak rasmi dari sumber PKR:

PKR - 16,770
BN - 11,401
Majoriti - 5,369

Ini jumlah meliputi kesemua 88 saluran dan 72 peratus yang keluar mengundi.

Jumlah majoriti berkenaan menunjukkan ia merosot sebanyak 1,455 undi.

Calon PKR memenangi kerusi tersebut dalam pilihan raya umum ke-13 dengan majoriti 6,824, dengan 88 peratus keluar mengundi.

8.38pm Kira-kira 150 penyokong BN termasuk pengamal media berhimpun Kg Bukit Angkat untuk menikmati satay dan nasi lemak.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dijangka akan hadir ke sini bersama penyokong. Setakat tidak pasti sama ada beliau akan kekal dengan rancangan tersebut.

8:32pm Tak rasmi dari sumber MCA:

PKR: 16,581
BN: 11,242

Majoriti: 5,339

8.15pm Bilik gerakan undi PKR - Suasana meriah dengan kumpulan ahli berhimpun menunggu kemaskini keputusan tidak rasmi pilihan raya kecil Kajang di sini.

Beberapa pemimpin utama parti, termasuk calon PKR Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail, menteri besar Tan Sri Khalid Ibrahim telahpun bertolak ke stadium Majlis Perbandaran Kajang.

Sementara itu pengarah strategi PKR Rafizi Ramli ketika ditemui berkata beliau gembira dengan keputusan tidak rasmi ini kerana berjaya memenangi dua kawasan Melayu yang tewas sebelum ini iaitu Taman Delima dan Sg Sekamat.

"Kalau ikut peratusan kita menang lebih besar walaupun majoriti kita berkurang. Ini kerana peratusan keluar mengundi yang rendah," kata beliau.

8pm Tak rasmi dari sumber MCA:

PKR - 16,086
BN - 10,407
Majoriti: 5,679

Dalam pada itu, difahamkan, calon PKR akan bergerak menuju ke pusat pengiraan undi dari Surau Ibnu Sina di Seksyen 15, Bandar Baru Bangi.

Kesesakan lalulintas turut berlaku apabila polis membuat sekatan jalan raya di Jalan Reko, kira-kira 2km dari pintu utama UKM.

Polis turut menutup jalan utama dari satu bulatan menuju ke pusat penjumlahan undi di Kompleks Sukan Bandar Baru Bangi - menyebabkan berlaku kesesakan sepanjang 1km.

Polis menggesa orang ramai yang ingin bersama calon ke pusat penjumlahan itu untuk meletak kenderaan di bahu jalan dan berjalan kaki.
 

7:35pm Pengarah komunikasi PKR Fahmi Fadzil umum PKR menang di dua kawasan majoriti Melayu - Sekamat dan Taman Delima. PKR tewas di kedua-dua kwasan tersebut dalam pilihan raya umum ke-13.


7.30pm Tak rasmi: 

PKR - 15,055
BN - 9,628
Majority - 5,427

Kira-kira 88 peratus undi telah dikira.

PKR nampaknya mengekalkan kerusi DUN Kajang dengan majoriti berkurangan sebanyak kira-kira 1,000 undi.

   8.20pm Tak rasmi dari sumber PKR, jumlah dari 74 saluran:

PKR: 13,570
BN: 9,681

8pm Tak rasmi dari sumber MCA:

PKR - 16,086
BN - 10407
Majoriti: 5,679

Dalam pada itu, difahamkan, calon PKR akan bergerak menuju ke pusat pengiraan undi dari Surau Ibnu Sina di Seksyen 15, Bandar Baru Bangi.

Kesesakan lalulintas turut berlaku apabila polis membuat sekatan jalan raya di Jalan Reko, kira-kira 2km dari pintu utama UKM.

Polis turut menutup jalan utama dari satu bulatan menuju ke pusat penjumlahan undi di Kompleks Sukan Bandar Baru Bangi - menyebabkan berlaku kesesakan sepanjang 1km.
Polis menggesa orang ramai yang ingin bersama calon ke pusat penjumlahan itu untuk meletak kenderaan di bahu jalan dan berjalan kaki.

7.14pm Tak rasmi dari sumber MCA:

PKR - 13,414
BN - 8,226

Ini adalah jumlah dari sekurang-kurangnya 80 peratus undi.

7.13pm Tak rasmi - Sumber PKR menunjukkan undi dari 55 telah dikira

PKR - 10,187
BN - 6,494

7.10pm Penyokong dan petugas parti kini masih ternanti-nanti dengan keputusan pilihan raya DUN Kajang. Mereka sedang mengira tally di Pejabat Umno Hulu Langat di Pekan Kajang.

Antara pemimpin yang hadir di sini ialah Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adanan Tengku Mansor, SUK Umno Datuk Rauf Yusoh dan Ketua Bhagian Umno Datuk Johan Abdul Aziz.

7.05pm Tak rasmi - Jumlah undi setakat dari 53 saluran:

PKR - 10,070 BN
BN - 6,145
Majoriti - 5,075

6.56pm Tak rasmi - Jumlah undi dari 52 saluran diperolehi

PKR - 9,892
BN - 6,075
Majoriti - 3,817

6.53pm Tak rasmi - Jumlah undi dari 48 saluran diperolehi:

PKR - 9,257
BN - 5,448
Majoriti - 3,809

6.42pm Tak rasmi - Sumber PKR memberi angka menunjukkan parti itu semakin mendahului berdasarkan undi dari 45 saluran.

PKR - 8,847
BN - 5,260
Majoriti - 3,587

6.35pm Tak rasmi dari sumber PKR - Keputusan dari 39 saluran:

BN - 4,361
PKR - 7,514

6:30pm Tak rasmi - Keputusan dari 31 saluran diperolehi

PKR - 5,242
BN - 3,429

6.15pm Tak rasmi - Pengarah komunikasi PKR Fahmi Fadzil umum parti itu menguasai pilihan raya kecil DUN Kajang, berdasarkan pengiraan awal:

PKR - 4,239 undi
BN - 1,617
Majoriti - 2,622

Keputusan itu berdasarkan 26 dari 88 saluran pengundian, atau 33 peratus dari jumlah undi.

-Malaysiakini
 






Pegawai kerajaan Australia hari ini berkata, salah sebuah kapal terbang yang digunakan untuk mencari pesawat Malaysia Airlines MH370 mengesan palet kayu kargo bersama-sama tali pinggang atau tali di kawasan pedalaman Lautan Hindi, lapor AFP.

Pihak Berkuasa Keselamatan Maritim Australia (AMSA) mengesahkannya sebagai "visual pertama dilihat dalam carian setakat ini".

Objek itu dilihat oleh pesawat awam untuk membantu mencari Boeing 777-200ER pada Sabtu.

"Sebahagian daripadanya adalah palet kayu dan beberapa barangan lain yang tidak dapat digolongkan di sekelilingnya dan beberapa tali pinggang daripada beberapa warna dan kepanjangan berbeza," kata penyelaras operasi pesawat AMSA, Mike Barton.

“Kami cuba mencari semula semalam, menggunakan salah satu daripada pesawat New Zealand, dan malangnya mereka tidak menemuinya. Ia adalah perkara biasa – anda hanya perlu terbang beberapa ratus meter dengan pesawat laju,” katanya pada taklimat media.

Barton berkata, pencarian hari ini, yang membabitkan empat pesawat tentera dan empat pesawat awam akan kembali ke kawasan itu untuk mencuba mencari lagi objek berkenaan.

Pakar penerbangan yang memberikan pandangan mereka berkata, palet kayu biasanya digunakan untuk membungkus barangan dalam pesawat menyebabkan Barton menggambarkan ia sebagai “petunjuk yang munasabah”.

Beliau berkata, palet seumpama itu biasanya dibungkus ke dalam bekas lain sebelum dimasukkan ke perut kapal terbang tetapi ia juga sering digunakan dalam industri perkapalan.

Beliau memberi amaran, tali yang kelihatan “boleh jadi apa sahaja” dan sehingga pasukan pencari berjaya mencari semula objek berkenaan dan melihatnya sendiri, agak sukar untuk mengatakan sama ada ia berkaitan dengan MH370 atau tidak. – 23 Mac, 2014.
-TheMalaysianInsider




Bomoh khurafat lagi sombong!!!